Privacy en uw persoonsgegevens bij Dienst Toeslagen

Dienst Toeslagen maakt vitale voorzieningen voor iedereen betaalbaar. Dat doet Dienst Toeslagen door het uitkeren van toeslagen die voor veel mensen onmisbaar zijn om de kosten te kunnen betalen van de zorgverzekering, de zorg voor kinderen en ruimte om te wonen. Het gaat om de volgende financiële tegemoetkomingen: huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget.

Dienst Toeslagen gaat zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Europese privacywet, stelt eisen aan de manier waarop we uw persoonsgegevens verwerken. We gebruiken persoonsgegevens alleen voor uitvoering van onze wettelijke taken, en voor doelen die daaruit direct voortvloeien, of om aan wettelijke verplichtingen te voldoen.

Dienst Toeslagen gebruikt ook persoonsgegevens voor haar eigen bedrijfsvoering.

We zorgen ervoor dat u eenvoudig een beroep kunt doen op de rechten die de AVG u geeft. Dit doen we in verband met de verwerking van uw persoonsgegevens door Dienst Toeslagen.

Wij nemen alle maatregelen die nodig zijn om uw gegevens te beschermen. Iedereen die betrokken is bij de uitvoering van de taken van Dienst Toeslagen en die daarbij de beschikking krijgt over gegevens, is verplicht tot geheimhouding van die gegevens. Deze geheimhoudingsplicht kan alleen worden doorbroken wanneer dat wettelijk is verplicht of wanneer het noodzakelijk is voor de uitvoering van de taken van Dienst Toeslagen. Ook onze computers en gebouwen zijn beveiligd. Onze privacyverklaring is een verbijzondering van de privacyverklaring van het ministerie van Financiën.

Hierna op deze pagina:

  • 1. Wat zijn persoonsgegevens?

    Dit zijn gegevens die iets zeggen over iemand. Voorbeelden hiervan zijn een naam, adres en burgerservicenummer (bsn). We kunnen ook gegevens met elkaar combineren zodat we kunnen zien over wie het gaat, zoals inkomen en vermogen.

    Politiegegevens

    Dit zijn persoonsgegevens die we gebruiken voor opsporing. Alleen opsporingsambtenaren mogen deze informatie gebruiken. Zij moeten zich houden aan de wet, zoals de Wet politiegegevens (Wpg).

  • 2. Wat zijn bijzondere persoonsgegevens?

    Dit zijn gegevens die bestaan uit gevoelige informatie over iemand. Deze gegevens zeggen iets over:

    • Biometrie, zoals een vingerafdruk

    • Genetica, zoals informatie over erfelijkheid en DNA

    • Gezondheid

    • Godsdienst of geloof

    • Politieke voorkeur

    • Ras of etnische afkomst, zoals iemand met verschillende culturele achtergronden

    • Seksueel gedrag of seksuele gerichtheid, zoals iemand die op het eigen geslacht valt

    • Vakbond waar u lid van bent

    Wij mogen bijzondere persoonsgegevens alleen gebruiken als voor ons uitzonderingen gelden. De uitzonderingen staan in artikel 9, lid 2 van de Algemene verordening gegevensbescherming. Sommige uitzonderingen staan ook in artikel 22 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming.

  • 3. Wat zijn strafrechtelijke persoonsgegevens?

    Dit zijn persoonsgegevens die te maken hebben met opsporing en vervolging. Ze zeggen iets over strafrechtelijke veroordelingen, zoals een uitspraak van de rechter waarbij een straf is gegeven. Ook zeggen ze iets over vergrijpboetes. Een vergrijpboete is een boete die iemand krijgt als diegene bijvoorbeeld expres een foute aanvraag voor een toeslag doet. We krijgen strafrechtelijke gegevens van politie en justitie.

    Wij mogen strafrechtelijke persoonsgegevens alleen gebruiken onder voorwaarden. De voorwaarden staan in artikel 32 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming.

  • 4. Wat zijn nationale identificatienummers?

    Voorbeelden van nationale identificatienummers zijn het burgerservicenummer (bsn), Registratienummer Niet Ingezetenen (RNI) en het vreemdelingennummer.

    Bsn

    Dit is een uniek persoonsnummer. Het bsn wordt gebruikt als u te maken hebt met de Nederlandse overheid. Bijvoorbeeld om te laten zien wie u bent als u zorg nodig hebt of als u een toeslag wil aanvragen.

    Wij mogen het bsn gebruiken volgens artikel 10 en artikel 11 van de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer (Wabb).

    Rni

    Dit is een nummer dat iemand krijgt die niet óf korter dan 4 maanden in Nederland woont, maar nog wel met de Nederlandse overheid te maken heeft. Bijvoorbeeld als iemand seizoenswerk doet of een stage volgt.

    Het RNI mogen wij gebruiken volgens artikel 31 van het Besluit basisregistratie personen.

    Vreemdelingennummer

    Dit is een nummer dat iemand krijgt die niet Nederlands is én een verblijfsvergunning aanvraagt.

    Wij mogen het vreemdelingennummer gebruiken volgens artikel 107 van de Vreemdelingenwet 2000.

  • 5. Voor welke doelen verwerkt Dienst Toeslagen persoonsgegevens?

    De doelen waarvoor Dienst Toeslagen persoonsgegevens verwerkt zijn verschillend. In het privacy-werkveld wordt onderscheid gemaakt tussen primaire en secundaire verwerkingsdoelen.

    Primaire verwerkingsdoelen zijn doelen die verband houden met de overheidstaken van Dienst Toeslagen. Deze overheidstaken bestaan uit het behandelen van aanvragen voor inkomensafhankelijke regelingen (toeslagen en het kindgebonden budget), het uitbetalen van bedragen en het beoordelen en berekenen van herstelbetalingen. De dienstverleningstaken die noodzakelijk zijn om deze taken effectief en efficiënt uit te voeren zijn onderdeel van deze overheidstaken. Dat doet Dienst Toeslagen op basis van wetgeving.

    In het toeslagenproces wordt er eerst een voorschot verstrekt op basis van een schatting. Op een later moment wordt definitief bepaald wat de hoogte van het bedrag waar iemand recht op heeft. Daardoor kan het voorkomen dat er geld moet worden terugbetaald. Of dat er recht is op meer geld. Voor deze betalingen en terugvorderingen worden persoonsgegevens verwerkt. Wanneer de terugvorderingen problemen opleveren kunnen er betalingsregelingen worden getroffen of kan er onder voorwaarden kwijtschelding worden verleend. Voor deze betalingsregelingen en kwijtscheldingen worden ook persoonsgegevens verwerkt.

    Dienst Toeslagen verwerkt ook persoonsgegevens voor het houden van toezicht op de naleving van de regels die gelden voor het recht op inkomensafhankelijke regelingen (toeslagen en het kindgebonden budget). Dienst Toeslagen handelt dienstverlenend en informerend wanneer dat nodig is. Wanneer de regels opzettelijk worden overtreden, kan Dienst Toeslagen bijvoorbeeld boeten opleggen. Er worden ook persoonsgegevens verwerkt voor het herstellen van de gevolgen van eerder gemaakte fouten in het toeslagenproces.

    Het behandelen van bezwaarschriften en het voeren van beroepsprocedures maakt ook onderdeel uit van de primaire taak van Dienst Toeslagen, net als het behandelen van (AVG-) verzoeken, klachten en vragen. Er zijn bij Dienst Toeslagen ook speciale teams (Stella) die langlopende, complexe en schrijnende zaken oplossen.

    Dienst Toeslagen verwerkt ook persoonsgegevens om de kwaliteit van de primaire processen (de werkprocessen om de primaire uit te voeren taken) te verbeteren. Daarbij kunt u denken aan kwaliteitscontroles op klantbehandeling, interne controles op recht en hoogte van de toeslag, het herstellen van door een systeemverstoring ontstane problemen in de aanvraag van een burger en andere procesverbeteringen (innovatie).

    Dienst Toeslagen verwerkt ook persoonsgegevens voor het aanmelden van opsporingsonderzoeken. Boete Fraudecoördinatoren (BFC) hebben als buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) de bevoegdheid om politiegegevens te verwerken. Dat mogen zij doen voor het doel intensief toezicht en de aanmelding voor opsporingsonderzoeken.

    Dienst Toeslagen verwerkt ook persoonsgegevens voor het attenderen op niet-gebruik van een zorgtoeslag. Als u nog geen zorgtoeslag ontvangt terwijl wij denken dat u daar mogelijk wel recht op heeft, kunnen wij u daarover een brief sturen. Daarna kunnen wij u ook hierover bellen. Als Dienst Toeslagen u nog niet kent, gebruiken wij de contactgegevens die u heeft ingevuld bij de belastingaangifte.

    Hebt u meer informatie nodig over de primaire verwerkingen van persoonsgegevens door Dienst Toeslagen? Kijk dan op website van de Rijksoverheid voor het AVG-register van Dienst Toeslagen.

    Welke persoonsgegevens verwerkt Dienst Toeslagen voor haar bedrijfsvoering?

    Secundaire verwerkingsdoelen zijn de doelen die te maken hebben met de bedrijfsvoering van Dienst Toeslagen. Daarbij kunt u denken aan de personeelsadministratie voor de instroom, de doorstroom en de uitstroom van personeel of aan de financiële administratie en inkoop. Ook de facilitaire dienstverlening en ICT-ondersteuning horen daarbij.

    Hebt u meer informatie nodig over de secundaire verwerkingen van persoonsgegevens door Dienst Toeslagen? Kijk dan op website van de Rijksoverheid voor het AVG-register van Dienst Toeslagen.

  • 6. Welke categorieën persoonsgegevens gebruikt Dienst Toeslagen voor haar overheidstaken?

    • Contactgegevens voor toeslagen

    • Identificerende en authentiserende gegevens

    • Aanvraaggegevens toeslagen

    • Aanvullende gegevens

    • Contra-informatie

    • Toekenningsgegevens

    Bij het verwerken van deze categorieën persoonsgegevens kan het voorkomen dat Dienst Toeslagen bijzondere of strafrechtelijke persoonsgegevens verwerkt. Dat is een rechtstreeks gevolg van de wettelijke taakuitvoering van Dienst Toeslagen. Enkele voorbeelden van bijzondere persoonsgegevens: twee ouders van hetzelfde geslacht, een kinderopvanginstelling met een bepaalde levensovertuiging, een medisch kinderdagverblijf. Enkele voorbeelden van strafrechtelijke persoonsgegevens: verblijf in een penitentiaire inrichting, een bijzondere woonvorm, vergrijpboetes. Zie voor meer informatie: 2 Wat zijn (bijzondere en strafrechtelijke) persoonsgegevens?

    Hebt u meer informatie nodig over de verwerkingen van persoonsgegevens door Dienst Toeslagen? Kijk dan op website van de Rijksoverheid voor het AVG-register van Dienst Toeslagen.

    Dienst Toeslagen verwerkt het bsn bij de uitvoering van de overheidstaken. De wettelijke basis daarvoor staat in de volgende wetgeving:

    • Wet algemene bepalingen burgerservicenummer (Wabb)

    • Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen

    • Wet op de huurtoeslag

    • Wet op de zorgtoeslag

    • Wet op de kinderopvangtoeslag

    • Wet op het kindgebonden budget

    Hebt u meer informatie nodig over de verwerkingen van BSN door Dienst Toeslagen? Kijk op website van de Rijksoverheid voor het AVG-register van Dienst Toeslagen.

  • 7. Van wie gebruiken we persoonsgegevens voor onze overheidstaken?

    • Aanvragers van huurtoeslag, kinderopvangtoeslag, kindgebonden budget en zorgtoeslag

    • Personen in de omgeving van de aanvragers, zoals familieleden en huisgenoten, van wie de gegevens noodzakelijk zijn voor het beoordelen van de aanvraag

    • Kinderen (jonger dan 18 jaar) van de aanvragers én van personen in de omgeving van de aanvragers

    • (Wettelijke) vertegenwoordigers van de aanvragers en maatschappelijke dienstverleners

    • Mensen die recht hebben op een toeslag, ook degenen die geen aanvraag hebben gedaan

    • Bezoekers van onze websites

    • Gebruikers van onze sociale media

    • Bellers van de BelastingTelefoon

    • Mensen die een AVG-verzoek hebben aangevraagd, zoals het aanpassen van hun persoonsgegevens

    • Mensen die bezwaar hebben gemaakt tegen een beslissing of een beroep hebben gedaan bij de rechter. Dit geldt ook voor een eventueel hoger beroep

  • 8. Hoe beschermen we persoonsgegevens?

    We nemen maatregelen om misbruik en verlies van persoonsgegevens tegen te houden. Ook nemen we maatregelen, zodat mensen geen toegang hebben tot persoonsgegevens, deze niet openbaar kunnen maken en deze niet kunnen aanpassen.

    Dit doen we door ervoor te zorgen dat mensen niet zonder reden in onze kantoren kunnen komen. Ook doen we dit door onze systemen te beveiligen tegen hackers en datalekken. Een datalek is als iemand toegang tot persoonsgegevens heeft gekregen of gegevens heeft aangepast zonder dat dit mag of de bedoeling is. Een datalek kan ook zijn dat een organisatie (tijdelijk) niet bij gegevens kan.

    Binnen onze organisatie zijn afspraken gemaakt over welke medewerkers welke persoonsgegevens mogen gebruiken. En voor welk doel ze dit mogen doen.

    We beveiligen persoonsgegevens volgens de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).

  • 9. Van wie krijgen we uw persoonsgegevens?

    Burgers en bedrijven

    Voor het uitvoeren van onze overheidstaken krijgen we persoonsgegevens van burgers en bedrijven zelf. Bijvoorbeeld omdat het volgens de wet verplicht is om deze gegevens aan ons te geven, zoals bij het aanvragen van een toeslag.

    We vragen uw contactgegevens via formulieren op onze websites of als u telefonisch contact met ons hebt. We gebruiken uw telefoonnummer bijvoorbeeld om contact met u op te nemen als we vragen hebben over uw toeslag.

    Verhuurders en kinderopvangorganisaties

    Ook krijgen we persoonsgegevens van verhuurders en kinderopvangorganisaties. Zij sturen ons de gegevens die we nodig hebben voor het behandelen van uw aanvraag voor huurtoeslag of kinderopvangtoeslag. Een voorbeeld hiervan is dat kinderopvangorganisaties u vragen om uw burgerservicenummer (bsn) aan hen te geven. Dit zijn zij volgens de wet verplicht. Zij sturen ons uw bsn, zodat we weten dat de juiste persoon kinderopvangtoeslag krijgt.

    Andere organisaties

    Voor onze taken krijgen we ook persoonsgegevens van andere organisaties. Dit zijn vooral andere overheidsorganisaties. Zij zijn volgens de wet verplicht om deze gegevens aan ons te geven. Deze organisaties zijn:

    • Belastingdienst

    • Gemeenten

    • Stichting Inlichtingenbureau

    • Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)

    • Sociale Verzekeringsbank (SVB)

    • Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)

    • Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

    • Zorgverzekeraars

    • Centraal administratiekantoor (CAK)

    • Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

    • Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ)

    • Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

    • Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)

    • Minister van Defensie

    • Minister van Binnenlandse Zaken (BZK)

    • Minister van Buitenlandse Zaken (BuZa)

    • Banken

    • Politie

    • Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD)

  • 10. Met wie delen we uw persoonsgegevens?

    Voor alle persoonsgegevens die we gebruiken voor het uitvoeren van onze overheidstaken geldt een geheimhoudingsplicht. Dit betekent dat we deze gegevens niet met anderen mogen delen.

    Er gelden uitzonderingen als dat nodig is voor het uitvoeren van onze taken of als het moet volgens de wet. We geven persoonsgegevens dan aan de volgende organisaties:

    • Belastingdienst

    • Gemeenten

    • Stichting Inlichtingenbureau

    • Sociale Verzekeringsbank (SVB)

    • Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)

    • Justis

    • Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

    • Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)

    • Centraal orgaan opvang asielzoekers (COA)

    • Vluchtelingenwerk

    • Politie

    • Openbaar ministerie (OM)

    • Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD)

    • Rechterlijke macht

    • Auditdienst Rijk (ADR)

    • Gemeentelijke gezondheidsdiensten (GGD)

    • Toezichthouders

    • Minister van Binnenlandse Zaken (BZK)

    • Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)

    • Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)

    • Centraal bureau voor de statistiek (CBS)

    • Samenwerkingsverbanden, zoals infobox Crimineel en Onverklaarbaar Vermogen (iCOV) en Landelijke Stuurgroep Interventieteams (LSI)

  • 11. Wat zijn de grondslagen voor het gebruiken van persoonsgegevens?

    We gebruiken persoonsgegevens alleen als dat mag volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). In deze wet staat dat we persoonsgegevens mogen gebruiken in de volgende gevallen:

    • Voor het uitvoeren van een wettelijke taak van algemeen belang.

    • Voor het uitvoeren van een wettelijke verplichting.

    • Voor het uitvoeren van een overeenkomst.

    We gebruiken persoonsgegevens in de meeste gevallen volgens een taak van algemeen belang of verplichting die in de wet staat. In sommige gevallen gebruiken we persoonsgegevens volgens een overeenkomst.

    Voorbeelden van een wettelijke verplichting zijn het goed beveiligen van persoonsgegevens en het delen van persoonsgegevens met andere organisaties. Een wettelijke taak van algemeen belang is bijvoorbeeld het juist en op tijd betalen van toeslagen. Onze taken van algemeen belang staan in de volgende wetten:

    • Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen

    • Wet op de huurtoeslag

    • Wet op de zorgtoeslag

    • Wet op de kinderopvangtoeslag

    • Wet op het kindgebonden budget

  • 12. Hoe gaan we om met geautomatiseerde besluitvorming en profilering?

    Onder geautomatiseerde besluitvorming (waaronder profilering) verstaat de AVG het geautomatiseerd verwerken van persoonsgegevens zonder noemenswaardige tussenkomst van een mens. Bij profilering worden persoonsgegevens geautomatiseerd verwerkt, met de bedoeling om persoonlijke aspecten – bijvoorbeeld de economische situatie, betrouwbaarheid of het gedrag van een persoon – te beoordelen of te voorspellen. Bij geautomatiseerde besluitvorming zonder profilering worden persoonlijke aspecten voor het beoordelen of voorspellen buiten beschouwing gelaten.

    Dienst Toeslagen neemt besluiten over toeslagen voor miljoenen Nederlanders. Daarom is het onvermijdelijk dat geautomatiseerde besluitvorming wordt toegepast. Voorbeelden van geautomatiseerde besluiten zijn de toekenning en jaarlijkse continuering van toeslagen, het vaststellen dat iemand te laat is met het terugbetalen van toeslagen en het corrigeren van toekenningen van toeslagen. Deze besluiten neemt Dienst Toeslagen automatisch op basis van de persoonsgegevens die u aan ons verstrekt. Voor sommige besluiten gebruiken we ook informatie die we van andere organisaties krijgen. Geautomatiseerd besluiten zonder gebruik van profilering is toegestaan op grond van de Uitvoeringswet AVG.

    Dienst Toeslagen streeft ernaar om transparant te zijn over de manier waarop geautomatiseerde besluiten tot stand komen. Dienst Toeslagen neemt geen geautomatiseerde besluiten op basis van profilering in de zin van de AVG. Dienst Toeslagen maakt wel gebruik van persoonlijke aspecten om dossiers te selecteren voor toezicht op de juistheid van een aanvraag of van een toegekende toeslag. Dossiers die op die manier zijn geselecteerd worden altijd door een mens beoordeeld en die persoon neemt ook het besluit.

  • 13. Hoe lang bewaren we uw persoonsgegevens?

    Voor het bewaren en weggooien van persoonsgegevens houden we ons aan de periodes die in selectielijsten staan. Deze selectielijsten zijn gebaseerd op de Archiefwet.

    Voor persoonsgegevens die we gebruiken voor het oplossen van problemen met de kinderopvangtoeslag is bepaald dat ze een hotspot zijn. Een hotspot is een gebeurtenis of probleem tussen burgers, of tussen de overheid en burgers. Hierbij is sprake van een bijzonder of regelmatig contact. Van deze hotspot worden de documenten bewaard en uiteindelijk aan het Nationaal Archief gegeven.

    Politiegegevens worden bewaard zolang dat is toegestaan volgens de Wet politiegegevens (Wpg).

  • 14. Wat doen we bij een datalek?

    Een datalek is als iemand toegang tot persoonsgegevens heeft gekregen of gegevens heeft aangepast zonder dat dit mag of de bedoeling is. Een datalek kan ook zijn dat een organisatie (tijdelijk) niet bij gegevens kan. De persoonsgegevens zijn dan bijvoorbeeld gestolen, kwijtgeraakt of verloren gegaan. Voorbeelden van datalekken zijn:

    • kwijtgeraakte USB-stick met persoonsgegevens

    • gestolen laptop

    • inbraak van een hacker in een databestand

    • besmetting van een computer met malware

    • onverwachte noodsituatie, zoals brand in een datacenter

    • post die op een verkeerd adres is bezorgd

    • gegevens die voor het einde van de bewaartermijn zijn weggegooid

    We proberen ervoor te zorgen dat datalekken niet gebeuren, zoals het beveiligen van onze systemen. Als er toch data worden gelekt, dan nemen we zo snel mogelijk maatregelen om de gevolgen tegen te gaan.

    We melden datalekken bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Bij elk datalek onderzoeken we of er bijzondere of gevoelige persoonsgegevens zijn gelekt, zoals kopieën van identiteitsbewijzen of burgerservicenummers (bsn). Dit kan namelijk nadelige gevolgen hebben voor degenen om wie het gaat, zoals identiteitsdiefstal. Het datalek melden we dus ook aan deze personen.

    Melden datalek

    Denkt u dat uw persoonsgegevens onvoldoende zijn beveiligd in onze computers of dat uw gegevens worden misbruikt? Lees dan bij Meld datalek, beveiligingslek, zwakke plek of misbruik computersystemen wat u moet doen.

  • 15. Hoe gaan we om met uw privacy bij de BelastingTelefoon?

    Als iemand belt met de BelastingTelefoon, dan gebruiken we bij het beantwoorden van vragen zoveel mogelijk informatie die bij ons bekend is. Omdat veel van deze gegevens persoonlijk zijn, controleren we of we met de juiste persoon spreken en vragen we of diegene gegevens wil noemen die alleen die persoon weet. Dit doen we door bijvoorbeeld naar het adres, geboortedatum of burgerservicenummer (bsn) te vragen. Zo zorgen we ervoor dat gegevens niet bij verkeerde mensen terechtkomen.

    Wij geven nooit zélf specifieke persoonsgegevens door via de telefoon, zoals adresgegevens, geboortedatums en burgerservicenummers.

    Gebruiken bsn

    In het menu aan de telefoon krijgt iemand de keuze om het bsn in te voeren. Als diegene het bsn intoetst, dan gebruiken we dit nummer voor het beantwoorden van vragen waarbij persoonlijke gegevens nodig zijn. Zo krijgt de medewerker onder andere fiscale gegevens en toeslaggegevens te zien. Deze gegevens gebruiken we alleen om iemand goed te kunnen helpen. Voor het beantwoorden van algemene vragen is het bsn niet nodig.

    Opnemen telefoongesprek

    Als iemand belt met de BelastingTelefoon, dan nemen we het gesprek op. We slaan dan het gesprek zélf op, het telefoonnummer en de (fiscale) gegevens die de medewerker heeft opgezocht om de vraag te beantwoorden.

    We nemen telefoongesprekken op voor de volgende doelen:

    • Kwaliteit: we gebruiken gesprekken voor het trainen en coachen van medewerkers. Het kwaliteitssysteem kiest hiervoor zomaar telefoongesprekken uit. Als uw gesprek is gekozen en als hieruit blijkt dat ons antwoord beter kan, dan bellen wij u terug. Opgenomen gesprekken verwijderen we na 90 dagen.

    • Klachten: als u een klacht hebt over ons werk en het telefoongesprek is opgenomen, dan gebruiken we deze in het onderzoek naar de klacht.

    • Beveiliging: telefoongesprekken waarin iemand agressie en/of bedreigingen laat horen, vallen op in ons systeem. Een speciale functionaris onderzoekt het gesprek en bepaalt het vervolg. Dit kan een belverbod en/of kantoorverbod zijn. In ernstige gevallen doen we aangifte bij de politie.

    We bewaren de gesprekken niet langer dan nodig is.

    Meningsverschil

    Hebt u een meningsverschil over de inhoud van een telefoongesprek met de BelastingTelefoon? En is dat gesprek opgenomen en nog beschikbaar? Dan hebt u het recht om naar het telefoongesprek te luisteren of hiervan een geschreven versie te krijgen.

    Balie belastingkantoor

    Als u contact met ons hebt via de balie van een belastingkantoor, dan hebben we een geldig identiteitsbewijs nodig.

  • 16. Hoe gaan we om met persoonsgegevens die u invult op onze websites of in onze apps?

    Als u op onze websites of in onze apps persoonsgegevens moet invullen, dan gebruiken we die gegevens alleen voor het doel waarvoor u ze invult. Maar als het noodzakelijk is voor 1 van onze andere overheidstaken, dan kunnen we die gegevens daar ook voor gebruiken. Voorbeeld: u geeft een wijziging door voor een toeslag. We gebruiken uw persoonsgegevens dan alleen om uw toeslag te wijzigen. Maar als we moeten controleren of we het recht en de hoogte van de toeslag juist berekenen, dan gebruiken we uw gegevens hier ook voor.

    Als u via onze websites of apps iets strafbaars doet, dan worden uw persoonsgegevens gebruikt om dit te onderzoeken, op te sporen en te vervolgen, en voor het uitvoeren van een straf.

  • 17. Hoe gaan we om met persoonsgegevens van personen jonger dan 16 jaar die onze websites en apps bezoeken?

    Als de bezoekers van onze websites en apps jonger dan 16 jaar zijn, dan is voor het verwerken van persoonsgegevens toestemming nodig van de wettelijke vertegenwoordiger, zoals een ouder of voogd. We kunnen dit alleen niet controleren. Daardoor kan het zijn dat we soms toch gegevens van personen jonger dan 16 jaar verwerken.

    Wilt u weten of we zonder toestemming van een wettelijke vertegenwoordiger persoonsgegevens van een persoon jonger dan 16 jaar hebben verwerkt? Of bent u ervan overtuigd dat we zonder toestemming van een wettelijke vertegenwoordiger persoonsgegevens van een persoon jonger dan 16 jaar hebben verwerkt, en wilt u dit als wettelijke vertegenwoordiger niet? Schrijf dan een brief naar:

    Dienst Toeslagen
    T.a.v. Bureau Directeursondersteuning
    Graadt van Roggenweg 500
    3531 AH Utrecht

  • 18. Hoe gaan we om met gegevens die we vastleggen met cookies als u onze websites bezoekt?

    Op onze websites gebruiken we cookies om het gebruiksgemak te verbeteren en onderzoek te doen naar hoe bezoekers onze websites gebruiken. Deze cookies leggen geen persoonsgegevens vast. Lees meer op overtoeslagen.nl/cookies.

  • 21 Wilt u uw gegevens inzien?

    Wilt u zien welke persoonsgegevens Dienst Toeslagen van u verwerkt? Dan kunt u kijken op de portalen van Dienst Toeslagen. Daar vindt u veel informatie over waarvoor Dienst Toeslagen persoonsgegevens van u verwerkt.

    Gaat het om persoonsgegevens voor toekenning van toeslagen? Kijk dan op Inloggen op Mijn toeslagen.

    Wilt u weten met welk doel en op basis van welke grondslag Dienst Toeslagen uw persoonsgegevens verwerkt? En van wie wij uw persoonsgegevens ontvangen en aan wie wij ze leveren? En welke (categorieën) persoonsgegevens wij verwerken? Meer informatie kunt u vinden in het AVG-register van Dienst Toeslagen, op de website van de Rijksoverheid. In dit register worden ook de Wpg-verwerkingen geregistreerd.

    Hebt u na het raadplegen van het bovenstaande nog vragen over de persoonsgegevens die Dienst Toeslagen over u verwerkt? Dan kunt u een inzageverzoek indienen. Schrijf een brief met uw verzoek. Vermeld hierin uw contactgegevens, zoals uw naam, adres, postcode en woonplaats, en het telefoonnummer waarop u overdag bereikbaar bent.

    Stuur uw inzageverzoek naar:

    Dienst Toeslagen
    Bureau Directeursondersteuning
    Graadt van Roggenweg 500
    3531 AH Utrecht

    Op AVG- en Wpg-inzageverzoeken beslist Dienst Toeslagen doorgaans binnen 1 maand. Eventueel kunnen we deze termijn met 2 maanden verlengen. Als we dat doen krijgt u daar bericht over.

    In sommige gevallen geven wij geen inzage in de persoonsgegevens. Dan wegen andere belangen zwaarder dan uw recht op inzage.

    Om dit te bepalen, toetsen wij aan de uitzonderingsgronden van:

    • Artikel 23 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming

    • Artikel 41 van de Uitvoeringsregeling Algemene Verordening Gegevensbescherming

    In deze artikelen is bepaald dat het recht op inzage onder andere kan worden beperkt als het gaat om de openbare veiligheid, een taak op het gebied van toezicht, inspectie of regelgeving, de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen, of de inning van civielrechtelijke vorderingen.

  • 22 Wilt u uw gegevens corrigeren?

    Wilt u gegevens corrigeren? Veel gegevens kunt u zelf wijzigen. In de meeste gevallen kan dat via:

    Mijn toeslagen (voor toeslagen).

    Lees hoe en waar u de volgende gegevens kunt aanpassen:

    Kunt u de correctie van uw gegevens niet regelen via 1 van de voorgaande mogelijkheden? Bijvoorbeeld als uw naam verkeerd is gespeld door Dienst Toeslagen? Schrijf dan een brief. Zet daarin welke gegevens u wilt laten corrigeren. Vermeld hierin uw contactgegevens, zoals uw naam, adres, postcode en woonplaats, en het telefoonnummer waarop u overdag bereikbaar bent. Stuur uw brief naar:

    Dienst Toeslagen
    Bureau Directeursondersteuning
    Graadt van Roggenweg 500
    3531 AH Utrecht

    Dienst Toeslagen beslist doorgaans binnen 1 maand over uw correctie-verzoek. Eventueel kunnen we deze termijn met 2 maanden verlengen. Als we dat doen krijgt u daar bericht over.

    Blijkt dat uw persoonsgegevens inderdaad onjuist of onvolledig zijn? Dan corrigeert Dienst Toeslagen uw gegevens. U krijgt hierover bericht. Heeft Dienst Toeslagen die foute persoonsgegevens aan andere organisaties gegeven? Dan levert Dienst Toeslagen aan deze andere organisaties voortaan de gecorrigeerde gegevens.

  • 23 Wilt u persoonsgegevens laten verwijderen?

    In bepaalde gevallen hebt u recht op verwijdering van persoonsgegevens die wij van u bewaren. Dat kan bijvoorbeeld als wij gegevens over u bewaren die niet of niet meer nodig zijn om het werk van Dienst Toeslagen goed uit te voeren en die niet hoeven te worden bewaard op grond van de Archiefwet.

    Kunt u de gegevens niet zelf verwijderen via corrigeren (zie hiervoor: Wilt u uw gegevens corrigeren?)? Schrijf dan een brief. Zet daarin welke gegevens naar uw mening niet (meer) nodig zijn om het werk van Dienst Toeslagen goed uit te voeren. Stuur uw brief naar:

    Dienst Toeslagen
    Bureau Directeursondersteuning
    Graadt van Roggenweg 500
    3531 AH Utrecht

    Dienst Toeslagen beslist doorgaans binnen 1 maand over uw vraag over het verwijderen van gegevens. Eventueel kunnen we deze termijn met 2 maanden verlengen. Als we dat doen krijgt u daar bericht over.

    Is Dienst Toeslagen het met u eens? Dan verwijdert Dienst Toeslagen die gegevens uit de administratie.

    Weigeren wij uw gegevens te verwijderen? Dan ontvangt u een beschikking, waarin staat waarom Dienst Toeslagen uw verzoek afwijst.

  • 24 Wilt u bezwaar maken tegen het verwerken van uw persoonsgegevens?

    Wilt u niet dat gegevens van u bij Dienst Toeslagen worden gebruikt, bijvoorbeeld bij bepaalde berekeningen of andere werkzaamheden bij het vaststellen of uitkeren van toeslagen? Dan kunt u dat aan Dienst Toeslagen vragen. Schrijf een brief. Zet daarin welke gegevens niet mogen worden gebruikt bij welke berekeningen of werkzaamheden.

    Stuur uw brief naar:

    Dienst Toeslagen
    Bureau Directeursondersteuning
    Graadt van Roggenweg 500
    3531 AH Utrecht

    Dienst Toeslagen beslist doorgaans binnen 1 maand op uw vraag. Eventueel kunnen we deze termijn met 2 maanden verlengen. Als we dat doen krijgt u daar bericht over.

    Is Dienst Toeslagen het met u eens? Dan gebruiken we die genoemde gegevens niet. U krijgt daar een bericht over.

    Zijn we het niet met u eens? Dan ontvangt u een beschikking, waarin staat waarom Dienst Toeslagen uw verzoek afwijst.

  • 25 Wilt u de verwerking van uw persoonsgegevens beperken?

    Bent u van mening dat Dienst Toeslagen bepaalde gegevens van u niet mag gebruiken? Dan kunt u een verzoek doen tot beperking van de verwerking. Dit kan bijvoorbeeld:

    • als uw persoonsgegevens onjuist zijn

    • als u van mening bent dat de verwerking door Dienst Toeslagen onrechtmatig is

    • als u van mening bent dat bepaalde gegevens niet meer nodig zijn voor verwerking

    • als u bezwaar hebt gemaakt tegen een verwerking en in afwachting bent van de beslissing daarop

    Schrijf een brief en zet daarin van welke gegevens u de verwerking wilt laten beperken. Stuur uw brief naar:

    Dienst Toeslagen
    Bureau Directeursondersteuning
    Graadt van Roggenweg 500
    3531 AH Utrecht

  • 26 Wat doet de Functionaris voor Gegevensbescherming (FG)?

    Het ministerie van Financiën heeft een Functionaris voor Gegevensbescherming (FG) aangesteld. De FG controleert of de regels voor de bescherming van persoonsgegevens goed door de Dienst Toeslagen worden toegepast en nageleefd. De FG is een interne toezichthouder en heeft een onafhankelijke positie. Meer informatie over de taken van de Functionaris voor Gegevensbescherming vindt u op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

  • 27 Hebt u een vraag of een klacht in verband met het verwerken van uw persoonsgegevens?

    Hebt u een vraag over de omgang met uw persoonsgegevens door de Dienst Toeslagen? Of een klacht in verband met uitvoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)? Zet uw klacht of vraag in een brief, en schrijf daarbij dat het om de Dienst Toeslagen gaat. Stuur uw brief naar:

    Dienst Toeslagen
    Bureau Directeursondersteuning
    Graadt van Roggenweg 500
    3531 AH Utrecht

    Of per e-mail. Het adres is: toeslagen.inzagerecht@toeslagen.nl

    De Autoriteit Persoonsgegevens houdt extern toezicht op de naleving van de privacywetgeving.
    U hebt het recht om bij de autoriteit een klacht over Dienst Toeslagen in te dienen. Dat kan op deze pagina van de Autoriteit Persoonsgegevens.

  • 28 Zoekt u meer informatie over Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)?

    Meer informatie over de Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG) vindt u onder andere hier:

  • 29 Hoe gaan wij om met uw privacy als u een videogesprek hebt met Toeslagen?

    Tijdens het videogesprek raadpleegt de medewerker uw dossier als dit noodzakelijk is voor het beantwoorden van uw vraag. In dit dossier staan bijvoorbeeld uw fiscale of toeslaggegevens. Aan het begin van het videogesprek stellen wij uw identiteit vast door middel van uw identiteitsbewijs. De medewerker zal zich aan u identificeren door het tonen van de Rijkspas. Dat voorkomt dat uw gegevens terechtkomen bij mensen die daar geen recht op hebben.

    Uw videogesprek met ons wordt geregistreerd. Voor de planning van het videogesprek worden de volgende gegevens geregistreerd: uw naam, e-mailadres en mogelijk uw telefoonnummer. Deze gegevens worden een uur na het videogesprek gepseudonimiseerd. De registratie van uw contactmoment met ons wordt aan uw dossier toegevoegd. Deze registratie blijft zeven jaar beschikbaar.

    We gebruiken uw e-mailadres om een afspraakbevestiging te sturen. Indien u uw telefoonnummer hebt opgegeven, kunnen wij u ook een afspraakbevestiging via sms sturen. Via de informatie in de bevestiging kunt u het videogesprek op de afgesproken tijd starten.

    Voor het uitvoeren van het videogesprek worden de volgende gegevens verwerkt: uw naam, e-mailadres en de browserinformatie. De gesprekken worden niet opgenomen en niet opgeslagen. De browserinformatie wordt enkel gebruikt om het videogesprek technisch mogelijk te maken en te verbeteren.

    Tijdens het videogesprek bestaat de mogelijkheid tot het delen van schermen. Een deelnemer aan het gesprek kan dan een internetpagina delen, zodat de andere deelnemers aan het videogesprek dezelfde internetpagina zien. Bij het delen van de informatie wordt alleen de informatie gedeeld van de internetpagina die u voor het delen heeft geselecteerd, andere gegevens op uw apparatuur zijn niet zichtbaar. Om het delen van scherm te starten kan onze medewerker u een verzoek sturen. Het delen van de schermen start enkel en alleen als u hier toestemming voor geeft. Dit is niet verplicht. Met het delen van de schermen kan de medewerker u makkelijker begeleiden, bijvoorbeeld wanneer u uw aangifte of een webformulier aan het invullen bent. U kunt op elk moment in het gesprek het delen van de internetpagina stopzetten. Net zoals het videogesprek wordt deze manier van delen van het scherm niet opgenomen.

  • 30 Hoe gaan wij om met uw privacy bij de Dienst Toeslagen (bij de BelastingTelefoon en aan de balie van een kantoor)?

    Hebt u contact met Dienst Toeslagen via de BelastingTelefoon? Bij telefonische beantwoording van vragen gebruiken we zoveel mogelijk de informatie die bij ons beschikbaar is. Omdat veel van deze gegevens persoonlijk zijn, vinden we het erg belangrijk om na te gaan of we de juiste persoon spreken. Belt u de BelastingTelefoon met een vraag waarvoor we in uw persoonlijke gegevens moeten kijken? Dan vragen wij u eerst gegevens te noemen die alleen u weet. Dat voorkomt dat gegevens terechtkomen bij mensen die daar geen recht op hebben.

    Specifieke persoonsinformatie geven we nooit telefonisch door. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om burgerservicenummers, geboortedata en adresgegevens.

    Uw gesprek met de BelastingTelefoon wordt geregistreerd. Daarbij wordt in ieder geval uw telefoonnummer vastgelegd. In het welkomstmenu krijgt u de keuze om uw burgerservicenummer in te voeren. Dit nummer is nodig voor het beantwoorden van vragen waarbij uw gegevens nodig zijn. Voor het beantwoorden van algemene vragen is het burgerservicenummer niet nodig.

    Voert u uw burgerservicenummer in? Dan krijgt de medewerker van de BelastingTelefoon uw gegevens, waaronder toeslaggegevens, te zien. Deze gegevens worden alleen gebruikt om u beter van dienst te kunnen zijn.

    Daarnaast kan uw gesprek met de Belastingdienst worden opgenomen voor:

    • Kwaliteitsdoeleinden: de gesprekken worden gebruikt voor de training en coaching van onze medewerkers. Via een kwaliteitssysteem worden willekeurig gesprekken geselecteerd voor dit doel. Als uw gesprek onderdeel is van de kwaliteitscontrole en als blijkt dat ons antwoord beter kan, dan bellen wij u terug. Eventuele opnamen van gesprekken worden na 90 dagen vernietigd.

    • Verificatie bij klachten: wanneer u een klacht hebt over de dienstverlening en het telefoongesprek is opgenomen, dan wordt de opname in het onderzoek naar de klacht meegenomen.

    • Beveiligingsdoeleinden: gesprekken waarin agressie en/of bedreigingen worden geuit, worden gemarkeerd. Een speciale functionaris onderzoekt de melding en bepaalt het vervolg. Agressie en bedreigingen kunnen aanleiding zijn voor een pandverbod en/of een belverbod. In ernstige gevallen wordt aangifte gedaan bij de politie.

    Wanneer het gesprek wordt opgenomen, dan bevat die opname zowel het gesprek, als de fiscale- en toeslaggegevens die de medewerker heeft geraadpleegd om uw vraag te beantwoorden. Er wordt integer omgegaan met de inhoud van opnamen. De opnamen worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor bovenstaande doeleinden.

    Hebt u een geschil over de inhoud van een telefoongesprek met de BelastingTelefoon? En is dat gesprek opgenomen en nog beschikbaar? Dan hebt u het recht om het telefoongesprek te beluisteren of daarvan een uitgeschreven versie te ontvangen.

    Hebt u contact met Dienst Toeslagen via de balie van een kantoor? Dan vragen wij om een geldig identiteitsbewijs.

  • Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.